Ben jij niet thuis in het oerwoud van omroepen en fondsen? Word je tureluurs als je een begroting ziet? En krijg je alleen maar stress van geldzaken, planningen en marketing? Laten we de handen ineen slaan!
Samen met talentvolle, nieuwe makers maken wij onontdekte verhalen die de wereld om ons heen op een creatieve manier bevragen. Van grote onderzoeksjournalistieke producties tot kleine human interest-verhalen, wij zijn er om urgente en vernieuwende verhalen te delen.
Wil jij de camera richten op onderwerpen waar iedereen vooroordelen over heeft of nog erger, geen weet van heeft? Samen schrijven we een filmplan waarmee we omroepen en financiers overtuigen. Hebben we beet? Dan gaan we los!
Als jongentje van 10 jaar maakte ik al met de poppen van mijn zus tv-shows na. Toen ik 17 was begon ik als verslaggever bij de lokale omroep. Tijdens mijn opleiding journalistiek liep ik stage in mijn eigen bedrijf waarmee ik presentatieklussen deed en video's maakte voor opdrachtgevers als RTL en DPG Media. Kortom: media is altijd mijn grote passie geweest!
Na een paar jaar bedrijfsvideo's te hebben gemaakt met Klop Media, koos ik in 2023 voor een nieuwe richting: documentaires. Mijn ervaring als mediamaker en ondernemer zet ik graag in op makers wegwijs te maken in de filmwereld. Ik geef les op onder andere de Hogeschool Utrecht, coachte makers bij het vermarkten van hun documentaires en werk als producent aan de producties van Dochuis.
Nieuwe makers een podium bieden En daarmee nieuwe verhalen die we gehoord moeten worden de wereld in helpen. Dat is waar ik voor sta.
Binnen 2 weken na aanmelden
Als producent Julian Klop iets ziet in de maatschappelijke relevantie en visuele mogelijkheden van je idee en jouw makerspotentie, word je uitgenodigd voor een online gesprek via Google Meet die je zelf kunt inplannen in Calendly. Snel na ons gesprek krijg je te horen of we de samenwerking aangaan. Mocht dat niet het geval zijn krijg je nuttige tips over hoe je je plan kunt realiseren via andere partijen.
2 tot 6 maanden
Samen gaan we gedurende 2 maanden aan de slag met het vooronderzoek en de ontwikkeling van het documentaireplan. Je werkt aan het plan in Google Drive en om de 2 weken sparren we via Google Meet over de voortgang in sessies van 1,5 uur. Het plan leggen we voor aan omroepen en financiers - eventueel via trajecten als 3LAB, Teledoc Campus, Filmfonds Shorts of DOCS - en dan is het 2 tot 6 maanden, gemiddeld 4 maanden, afwachten tot de financiering rond is.
Gemiddeld 9 maanden
Als het plan is goedgekeurd door omroepen en fondsen gaat ons project van start. Je doet research, draait de opnames en monteert de productie, alleen of met een team. Wij nemen de productieplanning, budgetbewaking, projectmanagement, marketing en inhoudelijke begeleiding voor onze rekening.
Het kost je niets. Als het project van de grond komt ontvangt de producent een producers fee (percentage) over de begroting of zijn uren die in de begroting zijn opgenomen.
Ben je net afgestudeerd of twijfel je of je eerdere werk relevant is om je aan te melden voor de open call? Geef het het voordeel van de twijfel! Als het te vroeg is voor een samenwerking geeft producent Julian Klop je graag tips over hoe je je idee alsnog zelf op met andere partijen kunt maken.
Het is jouw idee, wij zijn er om het samen met jou te realiseren. Wij willen dat jij je regievisie, makerschap en inhoudelijke talenten verder ontwikkelt. Dingen uitproberen of van je idee wijken hoort daarbij. Alles gaat in overleg maar je zal altijd je vrijheid behouden bij je werk.
Ook als je geen regie wilt doen ben je welkom! Ben je bijvoorbeeld researcher/interviewer? Dan zoeken we een team inclusief regisseur die bij jou past.
We werken met regisseurs die in binnen- en buitenland wonen dus je kunt je aanmelden als je in het buitenland woont.
Ja, je kunt bepaalde omroepen bij de NPO, commerciële omroepen of streamingsdiensten uitsluiten. De producent zal daar dan niet aankloppen met het projectplan. Dochuis sluit enkel de omroep Ongehoord Nederland uit.
Je mag meerdere ideeën opsturen. We kunnen dan altijd - in het kennismakingsgesprek - samen kijken welk idee eruit springt voor ons beide.
Helaas is het niet mogelijk om zonder idee mee te doen aan de open call. Jouw idee zegt namelijk iets over jouw creatieve visie, jouw interesses en jouw ambitie. Heb je nog geen idee maar wil je wel in contact komen? Stuur producent Julian Klop dan een mailtje met je CV.
Je krijgt marktconform betaald voor jouw werk als regisseur of maker van je productie. Als het plan groen licht krijgt van omroepen en/of fondsen gaan we de ontwikkeling en later de realisering in, waar je marktcomfort betaald krijgt voor je diensten op basis van het aantal dagen dat je werkzaam bent aan het project, plus reiskosten.
Voor het schrijven van het pitchplan (synopsis en regievisie) is geen vergoeding beschikbaar.
Wij gaan niet aan de slag met de filmplannen die we binnenkrijgen zonder de maker. Het kan altijd zijn dat wij toevallig bezig zijn met een bepaald thema, maar dat zullen we altijd aangeven als je reageert op de open call. Alleen de producent krijgt je filmplan te zien.
We zoeken naar sociaal-maatschappelijke verhalen. Zaken waar veel mensen de duppe van zijn of mee te maken krijgen. Een goed verhaal staat nooit op zichzelf dus laat in je plan zien hoeveel mensen er (in Nederland) kampen met het probleem dat je wilt aankaarten.
We staan niet alleen open voor documentaires en -series, maar voor verschillende non-fictie projecten. Helaas doen we geen fictiefilms of -series.
We sluiten een intentieovereenkomst af waarin staat dat we de intentie hebben om samen te gaan werken. Dat geeft de producent het recht om met het filmplan naar omroepen en fondsen te gaan. Als het pitchen en de financiering succesvol is verlopen, sluiten we een overeenkomst van opdracht af waarmee we de samenwerking definitief maken. Als de financiering en het pitchen niet de gewenste resultaten geeft, kijken we samen verder wat we doen.
Vul je naam en je contactgegevens in.
Beschrijf je idee in maximaal een half A4'tje zodat we een goed beeld krijgen van jou als maker en je ambitie. Als je al ideeën hebt voor stijl of al iets op papier hebt gezet mag je dat in de bijlage meesturen. Een filmplan is niet verplicht!
Omschrijf waarom je deze productie wilt maken, waarom het nu relevant is en waarom jij hiervoor de geschikte persoon bent. Vertel ons wat jij op visueel en inhoudelijk vlak wilt leren, want ook dat is onderdeel van je motivatie om aan de slag te gaan.
In je CV zet je alle relevante werkervaring. Voeg ook je NAW-gegevens en een professionele foto toe en vergeet niet je relevante eigenschappen te benoemen. Stuur 2 linkjes naar eerder (audiovisueel) werk mee. Meer ervaring? Stuur ons dan een portfolio mee of filmografie. Zijn je eerdere producties ergens vertoond? Geef dat vooral aan.
"Julian kan dankzij zijn journalistieke achtergrond constructief meedenken over documentaire-ideeën en het schrijven van een gedegen plan. Zijn persoonlijke aanpak en altijd toegankelijke houding maken het prettig om met hem samen te werken. Als uitvoerend producent en ondernemer heeft hij daarnaast een scherp oog voor kansen en mogelijkheden, vooral als het gaat om financieringsmogelijkheden."
"Julian heeft het als producent allemaal: hij is vriendelijk, ambitieus, pragmatisch, een organisatorisch talent en hij heeft altijd z'n huiswerk gedaan. Denkt in mogelijkheden op alle niveaus van het project. Hij kan bovendien met alle soorten mensen werken; zijn kracht ligt erin voor iedereen de juiste condities te scheppen om het beste uit een verhaal te halen zonder verlies van individualiteit en authenticiteit.”
Voldoe je aan alle punten op dit lijstje?
Vink je niet alle punten af? Voel je vrij om je tóch aan te melden. Mocht je niet in de open call passen, krijg je altijd nuttige tips om je plan toch (elders) te realiseren!
We proberen binnen 2 weken uitgebreid terug te komen op je pitch. Is dit niet het geval? Mijn ons dan naar info@dochuis.nl.
Dank je wel voor je toegestuurde pitch. Onze producent Julian Klop zal de tijd nemen om naar je idee of ideeën voor maatschappelijke documentaires of series te kijken. We proberen binnen 2 weken contact met je op te nemen via een reply op je mail. We laten je weten of het idee bij Dochuis past. Het kan zijn dat we nog bepaalde vragen hebben over je plannen, die zullen we dan aan je stellen. Mochten we helaas geen match zien tussen het idee en ons productiehuis, laten we dat je ook eerlijk weten. In elk geval delen we altijd onze feedback en geven we advies over vervolgstappen die je kunt ondernemen.
Mocht je na 2 weken nog niet vernomen hebben, mail ons dan naar info@dochuis.nl.
Met visuele groet,
De Dochuisgenoten
Oeps, er is een fout opgetreden bij het versturen van je bericht. Probeer het later nog eens.
Wil je voor ons aan de slag? Mail dan naar werk@dochuis.nl.